Rolnictwo

Ogłoszenie o naborze wniosków o udział w programie „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”

Informujemy, że Urząd Gminy Kruszyna zamierza złożyć wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie o dofinansowanie zadania w ramach programu priorytetowego „Usuwanie folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach  typu Big Bag,”  pochodzących z działalności rolniczej”.

Rolnicy z terenu gminy Kruszyna zainteresowani usunięciem ze swoich gospodarstw folii i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej: siatki i sznurki do owijania balotów, opakowań po nawozach i opakowania typu Big Bag powinni złożyć swój wniosek o udział w programie do dnia 13 grudnia 2019 r.

Wnioski można odebrać i złożyć  w Urzędzie Gminy Kruszyna w pokoju numer 6A.

UWAGA:

W przypadku nieotrzymania przez Gminę Kruszyna dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej” zadanie nie będzie realizowane.


Szanowni Rolnicy!! Bardzo ważna informacja!!

Każde gospodarstwo powyżej 75 ha musi mieć wpis do BDO (baza danych o produktach i opakowaniach), wniosek o taki wpis należy złożyć do Urzędu Marszałkowskiego/Departament Ochrony Środowiska. Rolnicy, którzy wytwarzają odpady niebezpieczne do 100 kg rocznie, oraz rolnicy wytwarzający inne niż niebezpieczne, ale niebędące odpadami komunalnymi do 5 ton rocznie, mogą prowadzić uproszczoną ewidencję odpadów, z zastosowaniem jedynie karty przekazania odpadów. Rolnicy wytwarzający więcej niż wyżej wymienione ilości i posiadający powyżej 75 ha muszą prowadzić pełną ewidencję odpadów – czyli kartę przekazania odpadów oraz kartę ewidencji odpadów. Obowiązek ten wchodzi w życie od 01.01.2020r.


Informacja dotyczącą planowanych polowań zbiorowych

Zarząd Koła Łowieckiego nr 29 „Jastrząb ” w Radomsku działając na podstawie art. 42 ab ustawy z dnia 22 marca 2018 roku o zmianie ustawy – Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2018 poz. 651) przesyła informację dotyczącą planowanych polowań zbiorowych w dzierżawionym obwodzie.

Terminy polowań: 30.11.2019 r., 21.12.2019 r., 28.12.2019 r., 11.01.2020 r., 25.01.2020 r.

Godzina rozpoczęcia polowania zbiorowego: 8.00

Godzina zakończenia polowania zbiorowego: 15.00

Miejsce polowania zbiorowego: obwody 292, 307, 308 (Łęg, Kijów, Jedlno, Szczepocice, Radziechowice, Jankowice, Kruplin, Woźniki, Wola Wiewiecka, Radomsko).

O terminie planowanego polowania zbiorowego dzierżawca obwodu łowieckiego zawiadamia wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz nadleśniczych PGL LP właściwych ze względu na miejsce wykonywania polowania.


KRUS udostępnił eWniosek – można złożyć elektroniczny wniosek o świadczenie bez wychodzenia z domu

Na stronie internetowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego www.krus.gov.pl dostępny jest elektroniczny wniosek o świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Umożliwia on wystąpienie o świadczenie w prosty i szybki sposób, bez konieczności wizyty w jednostce terenowej Kasy. Wniosek elektroniczny zawiera taką samą treść jak wniosek w wersji tradycyjnej.

https://e-wniosek.krus.gov.pl:8090/wniosek

Wnioskodawca, oprócz danych podstawowych, m.in. numeru PESEL, serii i numeru dowodu osobistego, miejsca zamieszkania, proszony jest o podanie numeru telefonu w celu przesłania za pomocą SMS-a kodu autoryzującego, niezbędnego do wysłania wniosku do Kasy.

Do eWniosku mogą być załączone dokumenty niezbędne do rozpatrzenia prawa do świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Załączniki można przesłać w formatach: pdf, jpg, gif o maksymalnej wielkości 3 MB każdy.

Przy wysłaniu wniosku konieczne będzie podanie kodu autoryzującego przekazanego SMS-em na wskazany przez Wnioskodawcę numer telefonu komórkowego celem potwierdzenia podpisania wniosku.

Złożenie eWniosku potwierdzone będzie komunikatem zwrotnym, informującym o nadaniu unikalnego identyfikatora, na który Wnioskodawca będzie mógł powołać się w przypadku kontaktu z Kasą.

Wnioskodawca może skierować elektroniczny wniosek do wybranej przez siebie jednostki terenowej KRUS, obsługującej wypłatę jego świadczeń emerytalno-rentowych.

Przyznanie prawa do świadczenia uzupełniającego, odmowa prawa do świadczenia uzupełniającego, zmiana wysokości świadczenia uzupełniającego oraz stwierdzenie ustania prawa do świadczenia uzupełniającego następuje w drodze decyzji.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1622).

Szczegółowe informacje na temat świadczenia dostępne są pod adresem:

https://www.krus.gov.pl/zadania-krus/swiadczenia/swiadczenia-z-ubezpieczenia-emerytalno-rentowego/dodatki-do-swiadczen-emerytalno-rentowych/swiadczenie-uzupelniajace-dla-osob-niezdolnych-do-samodzielnej-egzystencji/


Pomoc KRUS dla poszkodowanych rolników w wyniku wystąpienia niekorzystnych zjawisk atmosferycznych w 2019 roku

Kasa udziela pomocy rolnikom poszkodowanym w wyniku wystąpienia anomalii pogodowych w ramach Programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody spowodowane wystąpieniem w 2019 r. suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi.

 Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 86/2019 z dnia 6 września 2019 r., zarejestrowany przez Komisję Europejską pod numerem SA.55378 (2019/XA) i opublikowany na stronie internetowej Komisji Europejskiej. Program obowiązuje od 24 września 2019 r. do 31 grudnia 2020 r.

Pomoc udzielana jest na wniosek poszkodowanego rolnika zgodnie z warunkami określonymi w wyżej wymienionym programie w formie:

  • umorzenia w części lub w całości bieżących składek, których termin płatności jeszcze nie upłynął – obejmuje składki począwszy od IV kwartału 2019 r.
  • odroczenia terminu płatności składek,
  • rozłożenia należności z tytułu składek na dogodne raty,
  • zmiany dotychczasowych warunków spłaty należności z tytułu zadłużenia.

Wnioski poszkodowanych rolników umotywowane poniesionymi stratami spowodowanymi w 2019 r. przez suszę, huragan, grad, deszcz nawalny, przymrozki wiosenne lub powódź załatwiane są w trybie uproszczonym (bez konieczności przeprowadzania własnego postępowania wyjaśniającego w trakcie wizytacji gospodarstwa), gdy szkody potwierdzone protokołem odpowiedniej komisji powołanej przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce wystąpienia strat, spowodowały obniżenie dochodu powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej.

W przypadku, gdy szkody z powodu suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi spowodowały obniżenie dochodu do 30% pomoc będzie miała charakter pomocy de minimis w rolnictwie.

Zainteresowanym innymi formami rządowej pomocy dla rolników polecamy komunikaty na stronie MRiRW.


Afrykański pomór świń

Nadleśnictwo Radomsko zaprasza na spotkanie informacyjne w zakresie zwalczania afrykańskie pomoru świń.

Pobierz informację


Informacja dla producentów rolnych

Informacja dla producentów rolnych poszkodowanych przez suszę, huragan, grad, deszcz nawalny, przymrozki wiosenne lub powódź.

Pobierz informację


Plan polowań koła łowieckiego Jastrząb – sezon 2019/2020


Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”

Cel programu

Rozwój systemów zagospodarowania odpadów z tworzyw sztucznych z rolnictwa.

Terminy i sposób składania wniosków

od 09.09.2019 r. do 20.12.2019 r.

Przygotowane wnioski należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie(„GWD”), a w przypadku braku podpisu elektronicznego, oprócz przesłania wersji elektronicznej należy złożyć wygenerowany przy użyciu GWD:

  • wydruk wniosku, zawierający na pierwszej stronie kod kreskowy,
  • oświadczenia podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji wnioskującego,

bezpośrednio w kancelarii NFOŚiGW od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30 albo przesłać drogą pocztową lub kurierem na adres:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ul. Konstruktorska 3A
02-673 Warszawa

z dopiskiem 2.8. „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”

Dla wniosków składanych w formie wydruku przesłanych pocztą lub kurierem za dzień wpływu uważa się dzień rejestracji (wpływu) ww. dokumentacji w kancelarii NFOŚiGW.

Wnioski, które wpłyną po terminie zostaną odrzucone. Wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco.

Wnioskodawcy będą informowani odrębnym pismem o wyniku oceny.

Forma dofinansowania

Dotacja

Intensywność dofinansowania

Dofinansowanie w formie dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że kwota dofinansowania nie może przekroczyć iloczynu 500 zł i wyrażonej w Mg masy odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag unieszkodliwionych lub poddanych odzyskowi w ramach przedsięwzięcia.

Rodzaje przedsięwzięć

Przedsięwzięcia w zakresie, transportu oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag.

Beneficjenci

  • Beneficjentami programu są jednostki samorządu terytorialnego
  • Ostatecznymi odbiorcami korzyści będą posiadacze odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag.

Informacja o koordynatorze programu wraz z nr telefonu

Artur Banasiak: 22 45 90 396; e-mail: Artur.Banasiak@nfosigw.gov.pl

Dokumenty:

Regulamin naboru

Lista załączników

Ogłoszenie o naborze

Treść programu priorytetowego


Nowe prawo UE w zakresie zdrowia roślin

Poniżej zamieszczamy ulotkę na temat nowego prawa UE w zakresie zdrowia roślin.

Ulotka


ASF – Afrykański pomór świń

Poniżej zamieszczamy broszurę i ulotkę informacyjną. Broszura zawiera informacje dotyczące wirusa ASF, dróg jego szerzenia, redukcji populacji dzików, zmian przepisów oraz przygotowanych instrumentów wsparcia dla rolników dotkniętych skutkami ASF.

Broszura | Ulotka


Jesienna akcja szczepienia lisów wolno żyjących

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje, że w dniach 18.09.-27.09.2019 r. na terenie województwa śląskiego prowadzona będzie akcja szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie.

Akcja będzie prowadzona przy użyciu samolotów startujących z lotniska Katowice-Muchowiec. Szczepionka zostanie zrzucona z wysokości około
200 metrów, na obszarze woj. śląskiego o powierzchni 7316 km2.
W 2019 r. ze szczepień zostały wyłączone następujące obszary woj. śląskiego:

  • gmina Blachownia, Kłomnice, Kruszyna, Mykanów i Rędziny w powiecie częstochowskim,
  • gminy Pyskowice, Rudziniec, Sośnicowice, Toszek i Wielowieś, w powiecie gliwickim,
  • powiatu kłobuckiego,
  • gminy Ciasna, Herby, Kochanowice, Lubliniec i Pawonków w powiecie lublinieckim,
  • powiatu raciborskiego,
  • gminy Krupski Młyn w powiecie tarnogórskim,
  • gminy Lubomia w powiecie wodzisławskim.

W sumie na terenie województwa śląskiego podczas jesiennej akcji szczepień zostanie wyłożonych 146320 dawek szczepionki (20 dawek szczepionki na 1 km2). Szczepionki będą zrzucane nie tylko nad lasami, ale również nad pozostałymi terenami zielonymi np. pola, łąki, ogródki działkowe. Jednocześnie w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie (WPKiW) dodatkowo zostanie wyłożonych ręcznie 160 dawek szczepionki.

Przynęta, w której zatopiona jest szczepionka, ma postać małych brunatnych krążków o zapachu zepsutej ryby. Zapach przynęty lisy wyczuwają z odległości około 800 metrów. Podczas podjęcia przynęty przez lisa, tym samym przegryzieniu zatopionej w niej kapsułki zawierającej szczepionkę, w wyniku kontaktu szczepionkowego wirusa z błoną śluzową dochodzi do zaszczepienia lisa.

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii apeluje do mieszkańców województwa o nie podnoszenie szczepionek. Znalezioną przynętę należy pozostawić w danym miejscu. Należy pamiętać o tym, że „zapach ludzki” pozostawiony na przynęcie sprawia, że staje się ona nieatrakcyjna dla lisa.

Jednocześnie przypominamy, że przez dwa tygodnie po przeprowadzeniu akcji nie powinno się wyprowadzać zwierząt domowych na tereny zielone (lasy, pola, łąki).

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje również, że sama przynęta nie jest niebezpieczna dla człowieka. Natomiast w przypadku otwarcia kapsułki, która znajduje się we wnętrzu przynęty, należy niezwłocznie skontaktować się lekarzem medycyny informując go o tym fakcie.
Po kontakcie z płynną zawartością kapsułki należy również bezzwłocznie umyć wodą z mydłem części ciała, które zetknęły się ze szczepionką.

Wprowadzenie akcji doustnego szczepienia lisów przeciwko wściekliźnie sprawdziło się jako najskuteczniejsza metoda zwalczania wścieklizny w Europie.

Akcja wykładania szczepionek w województwie śląskim odbywa się od 1995r., dwa razy w ciągu roku: wiosną i jesienią.

Akcje szczepienia lisów wolno żyjących finansowane są z rezerwy budżetu państwa oraz współfinansowane przez Unię Europejską.

Dodatkowo informuję, że na terenie województwa śląskiego w ostatnich latach stwierdzono:

  1. w 2003 roku 1 przypadek wścieklizny u zwierząt dzikich,
  2. w 2004 roku 2 przypadki wścieklizny u zwierząt,
  3. w 2005 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  4. w 2006 roku 1 przypadek wścieklizny u nietoperza,
  5. w 2007 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  6. w 2008 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  7. w 2009 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  8. w 2010 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  9. w 2011 roku 1 przypadek wścieklizny u lisa wolno żyjącego,
  10. w 2012 roku 1 przypadek wścieklizny u psa,
  11. w 2013 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  12. w 2014 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  13. w 2015 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  14. w 2016 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  15. w 2017 roku 1 przypadek wścieklizny u nietoperza,
  16. w 2018 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,
  17. w pierwszej połowie 2019 r. nie stwierdzono przypadków wścieklizny.

Wszelkie dodatkowe informacje w ww. sprawie będą udzielane pod numerem telefonu: 32 42 88 615.



List Prezes KRUS do rolników z okazji święta plonów

Z okazji organizowanych w wielu miejscach dożynek Prezes KRUS, Aleksandra Hadzik przesłała do rolników list z podziękowaniem za pracę i życzenia pomyślnych plonów w przyszłym roku.

„Dożynki to święto szczególne, dzień, w którym możemy spojrzeć z satysfakcją na cały rok rolniczego trudu i poczuć radość z zebranych plonów. To także jedna z najstarszych tradycji powstałych na polskiej ziemi, związana z odwiecznym, corocznym cyklem rolniczej pracy. Z efektów tej pracy korzystamy wszyscy i niezmiennie tego dnia towarzyszy nam poczucie wdzięczności. Wdzięczności za zbiory, ale też wdzięczności dla tych, którzy swoją pracą do zebrania tych plonów się przyczyniają. – podkreśliła w swym liście Prezes KRUS – Wszyscy wiemy jak trudna jest praca rolnika. Ile wymaga wysiłku i czasu, jak ważne są dla jej efektów niezależne od człowieka warunki atmosferyczne, pamiętamy o tegorocznej suszy. Tym bardziej rolnikom należą się podziękowania i radość świętowania. Możecie, Szanowni Rolnicy, poczuć dzisiaj satysfakcję, na którą ciężko zapracowaliście.”

Prezes Hadzik poinformowała rolników o staraniach Kasy nad zmniejszeniem liczby wypadków w rolnictwie – prewencja jest bowiem jednym z podstawowych zadań ustawowych KRUS.

„Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego swoją działalnością wspomaga rolnictwo
na wielu obszarach. – czytamy w liście Prezes KRUS  – Dbamy o terminowość wypłacania świadczeń, prowadzimy wiele prewencyjnych działań zapobiegających wypadkom przy pracy, mamy do zaoferowania usługi rehabilitacyjne. Niedawno włączyliśmy się w międzynarodową strategię pod nazwą Wizja Zero, czyli w program stawiający sobie ambitne zadanie całkowitego zlikwidowania wypadkowości w rolnictwie. Staramy się jak zawsze być jak najbliżej rolników, służyć im także radą i pomocą, szkoleniami i innymi specjalnymi działaniami jak doroczne konkursy Bezpieczne Gospodarstwo Rolne czy propagującym bezpieczeństwo pracy konkursem plastycznym dla dzieci. Do dziękczynnych wieńców uplecionych z tegorocznych plonów możemy dołożyć swój kłos w postaci informacji o dalszym spadku liczby wypadków przy rolniczej pracy.

Swój list Prezes KRUS, Aleksandra Hadzik, zakończyła życzeniami: „Wiemy też przecież wszyscy, że praca na roli nigdy się nie kończy. Świętujemy dzisiaj, ale też patrzymy w przyszłość. W tej przyszłości chciałabym Wam, Drodzy Rolnicy, życzyć wszystkiego co najlepsze, sprzyjającej pogody, jak najlepszych zbiorów w nadchodzącym roku, bezpieczeństwa w pracy, wszelkiej pomyślności we wszystkich życiowych sprawach.”

Treść listu


Zgłaszanie szkód wyrządzonych przez zwierzęta łowne

Urząd Gminy Kruszyna informuje, że właściciele lub posiadacze gruntów rolnych, dokonują zgłoszeń szkód wyrządzonych przez zwierzęta łowne (łoś, jeleń, daniel, sarna, dzik) w uprawach i płodach rolnych bezpośrednio do przypisanego właściwego dzierżawcy obwodu łowieckiego.

Dzierżawcy obwodów łowieckich  funkcjonujących na terenie gminy Kruszyna

Nr Obwodu łowieckiego Nazwa koła Łowczy Adres korespondencyjny Tel.
8 Koło Łowieckie

Knieja

Czarek Karoń Lipie 11,

97-500 Radomsko

692 841 275
9 Koło Łowieckie

Łowiec

Mariusz Krok ul. Ogrodowa 26

42-282 Kruszyna

668 392 951
10  Koło Łowieckie

Łoś

Damian Urbaniec ul. Rędzińska 13,

42-240 Konin

601 985 800
11

Koło Łowieckie

Borsuk

Andrzej Kasprzyk ul. Kilińskiego 21,

42-200 Częstochowa

(gabinet stomatologiczny)

602 608 732

Zasięg terytorialny poszczególnych  kół łowieckich funkcjonujących na terenie Gminy Kruszyna ilustruje  załączona mapa.

W zgłoszeniu należy podać: imię i nazwisko, numer telefonu właściciela, miejscowość, numer działki ewidencyjnej, rodzaj i wielkość uszkodzonej uprawy.


Zmiana numerów telefonów do Oddziału Regionalnego KRUS  w Częstochowie oraz Placówki Terenowej w Kłobucku

W związku z modernizacją centrali telefonicznej Oddziału Regionalnego KRUS
w Częstochowie, obsługującego świadczeniobiorców z terenu województwa śląskiego, od 1 sierpnia 2019 roku ulegną zmianie numery zewnętrzne do częstochowskiego oddziału Kasy. Od tego dnia, świadczeniobiorcy, osoby pragnące zasięgnąć informacji związanych ze świadczeniami, ubezpieczeniami lub inną działalnością kasy oraz obowiązujących w tej mierze uregulowań prawnych, będą musieli wybierać inne numery do KRUS.

Informacja na ten temat widnieje już na stronie Kasy w zakładce poświęconej oddziałowi
w Częstochowie. Poniżej wykaz nowych numerów do OR KRUS w Częstochowie:

Centrala telefoniczna OR KRUS w Częstochowie- 343788511, sekretariat – 343788510.

Informacja telefoniczna:

  • ubezpieczenia – 343788584
  • emerytalno-rentowa – 343788551
  • rehabilitacja i prewencja – 343788519
  • orzecznictwo lekarskie – 343788571

E-mail: czestochowa@krus.gov.pl.

Zmianie ulegną także numery telefonów w Placówce Terenowej w Kłobucku.

Informacja telefoniczna:

  • ubezpieczenia – 343109111
  • emerytalno-rentowa – 343109117
  • rehabilitacja i prewencja oraz orzecznictwo lekarskie – 343109112

E-mail: klobuck@krus.gov.pl.